Search my Blog

Friday, March 25, 2011

Pineapple Pachrey II (Pacri Nenas)

 There was half pineapple a balance from yesterday's crab dish and I turned it into Pineapple Pachrey. This dish also reminds me of my mother's cooking because she will definitely cook this every time I visit her. It is my favourite but my own cooking can never match my mother's.
I have posted the recipe earlier here but herewith again with slight modification and with BM translation.

By: Roz@HomeKreation
INGREDIENTS:
1/2 Pineapple
- cut into semi-circle shape

3 Shallots*
1 cloves Garlic*
1" Ginger*
(* sliced)
Some Rempah Tumis (Cloves, Cinnamon, Cardamon & StarAnise)
2 tbsp Curry Powder
- add some water to form paste
1 tbsp Kerisik (Toasted Coconut Paste)
1 bowl Coconut Milk
1 tbsp Sugar or to taste
Salt


METHOD:
1. Boil pineapple with 5 pcs of cloves until quite soft.

Drain.

2. Heat up few tbs oil & fry sliced ingredients & Rempah Tumis.
Add in curry paste & stir until oil emerged on the surface.
Add in Kerisik, coconut milk, pineapple slices, salt & sugar.

Let it boil and the gravy is thicken.

3. Serve with rice.
********************************************************* 

BAHASA MALAYSIA VERSION

Pacri Nenas
BAHAN2:
1/2 biji Nenas
- cut into semi-circle shape

3 ulas Bwg Merahs*
1
ulas Bwg Putih*
1" Halia*
(* sliced)
Rempah Tumis (Cengkih, Kulit Kayu, Pelaga & Bg Lawang)
2 sb Serbuk Kari
- campur sedikit air
1 sb Kerisik
1 mangkuk Santan
1 sb Gula / secukup rasa
Garam

CARA2:
1. Rebus nenas dgn 5 biji cengkih sehingga lembut. Tapis.

2. Panaskan sedikit minyak & tumis bhn hirisan & Rempah Tumis.
Masukkan rempah kari & kacau sehingga pecah minyak.
Masukkan Kerisik, santan, nenas, garam & gula.
Masak sehingga menggelegak & kuah menjadi pekat.

3. Hidangkan dgn nasi putih atau nasi minyak.

6 comments:

  1. Terbayang kesedapan pajeri nenas ni terutama bila dimakan dengan nasi,ikan masin dan kari daging.Masyallah:)

    ReplyDelete
  2. along...
    sedih kan pasal kopi kluang tu.saye lagi sedey sbb dari kecik mmg biase minum tu...da dok sendiri ni jarangla minum kecuali kalo time blik kampung, balik umah mak kat kluang..mak salu wat kopi tu sebab nenek suke minum kopi...jd kami ni menumpang skali la.. kopi tu mmg sedap, dgn bau die, rasa die, lemak dye...huhuhuh....mmg x sangke sbb dulu kilang dye kecik je, kilang papan kat dpn skolah..time blajar bau kopi..mmg segar bijik mate...x sangke btol dari sekola rendah sampai menengah dok hidu bau kopi tu upenya ade campuran kat sebaliknye.... iziziz.. btw, sedapnye paceri nenas...

    ReplyDelete
  3. wow...your recipes r always so unique and new to me ...looks absolutely so delicious !

    ReplyDelete
  4. Wow wat a new dish for me,makes me drool..

    ReplyDelete
  5. my favourite..my favourite...
    yes pajeri nanas always remind me of my mom's cooking too...

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)